Saftiga Lussekatter

Imorgon är det första advent. Då ska det finnas lussekatter. 
Det här receptet hittade jag för några år sen och skrev ner. 
Vågar inte säga varifrån det är. Men det innehåller väl samma som andra recept. 

Ingredienser
Ca 30 katter
50g Jäst
5dl Röd Mjölk
150g Smör
250g Kesella
2dl Strösocker 
2 pkt Saffran (1g)
1 tsk Salt 
Ca 16dl Vetemjöl 
Russin 

Ägg & Mjölk till pensling 
1. Smält smör i en kastrull och häll på mjölken.  Vätskan ska vara fingervarmt. Ha i saffranet i degvätskan

2. Smula jästen i en bunke och häll på lite av degvätskan. Lös upp jästen och häll på resten av degvätskan. 

3. Blanda i kesella, socker och salt. 

4. Ha i hälften av mjölet och jobba ihop till lös smet. Vill man ha russin i så brukar jag ha i russinen nu. 

5. Ha i resten av mjölet lite i taget, man vill inte ha i för mycket.  Jobba ihop degen så den släpper från kanterna. 

6. Lägg en bakduk över och låt jäsa i 60 min. 

7. Ha upp degen på bänken och dela den i så stora bitar du vill. Jag gillar stora lussekatter.  
Rulla bitarna till långa rullar. Snurra ändarna åt varsitt håll. 

8. Lägg katterna på plåt med bakplåtspapper på. 

9. Tryck ner ett russin i katternas snurror. Låt jäsa under duk i 45 min. 

10. Sätt ugnen på 225 grader. 

11. Vispa ihop ett ägg och lite mjölk. Pensla katterna och grädda i mitten av ugnen i 5-8 min. 

(null)

(null)



fika - fikabröd - förstaadvent - gofika - lussekatter - russin - russinidegen - saffran - saffransdeg