Jordgubbskladdkaka

Recept från hemmets veckotidning för kanske tre fyra år sen. 

Ingredienser
250g Smör
3,5 dl Strösocker
1 krm Salt
1,5 msk Vaniljsocker
5 Ägg
4,5 dl Vetemjöl 
Ca 400g Jordgubbar 
Ev Florsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. 
2. Smält smöret. 
3. Ha i ägg, socker, salt, vaniljsocker och vetemjöl i en bunke. 
4. Vispa ihop allt med smöret. 
5. Klä en plåt/ugnsform (25x35cm) med bakplåtspapper. 
6. Skiva jordgubbarna.
7. Ha i smeten i formen och ha på jordgubbarna. 
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter. 
9. Låt svalna och skär sedan i rutor. Vill man kan man pudra lite florsocker på rutorna när man serverar.  

Efter gräddning. Jag körde 30 min. Men nästa gång kan jag nog bara grädda i 25 min.

Jag använde dubbla papper så sidorna skulle täckas lite bättre.

Inte lika kladdig som en hederlig kladdkaka. Men somrigt och gott är det.

bakailångpanna - bakaiplåt - jordgubbar - jordgubbskladdkaka - långpanna